Friday, May 18, 2012

Cabaran Manusia


Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi
hutan.
>
>
>    Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar
satu
>    bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau
yg
>    kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah
ni
>pun
>    lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni.
>    Sebab dia dah lapar sangat ni.
>
>
>    Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni
punyalah
>    takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
>    diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah
>    diperlihatkan sebuah perigi did epan mata ya. Jadi untuk
menyelamatkan
>    diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi.
>
>
>    Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut
pada
>    tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di
tengah-tengah
>    perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba
>    Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil
>berdoa
>    kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak
>    selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.
>
>
>    Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada
apa
>kat
>    bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh
>ditimpa
>    tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah
ada
>    buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari
jalan
>    keluar, tetiba keluar seekor  tikus putih dari lubang celah-celah
>    perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut.
Sampai
kat
>    atas tikus tu gigit tali tu pulak.  Cis, kurang ajar punya tikus.
>    Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg
berwarna
>    hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit!c it!cit! sampai kat
atas.Tikus
>    hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku
nak
>buat
>    ni.... habislah jadi mangsa buaya.
>
>
>    Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu
tali
>    putus danj atuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang
>hamba
>    Allah tu berfikir cam ner naks elamatkan dirinya,
tetiba....terdengar
>    satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu...  bunyi lebah bawa madu. Si hamba
Allah
>    ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu.
>
>
>    Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si
hamba
>    Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah
tu
>kata,
>    "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya.
>    Subhanallah sungguh sedap ni." Kerana setitik madu si hamba Allah
tu
>    lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya
yg
>    menantinya di bawah.
>
>
>    Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua.
Harimau
yg
>    mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita,
so
>    beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan
Nakir
yg
>    menanti kita di alam kuburn anti. Tali yg tempat si hamba bergayut
tadi
>    adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur
kita
>    dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
>
>
>    Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam
yang
>    sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu...,madu
>    yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat
dunia.
>    Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa
pada
>    harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa
pada
>    Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah.
>
>
>    Astaghfirullah...
>
>
>    Subject: Fw: I minit...
>
>
>    1 minit untuk mengingati Allah
>
>
>    Step 1:
>    Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
>
>
>   *SUBHANA'LLAH
>  * ALHAMDULI'LLAH
>   *LA I LAHA ILLA'LLAH
>   *ALLAHU AKBAR
>   *ASTAGHFIRU'LLAH
>   *LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH
>   *ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD
>   *WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN
>
>
>   Step 2:
>   Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,perkataan demi
>   perkataan
>
>
>   Step3 :
>   Forward email ini kepada sekurang-kurangnya 7 orangs ahabat anda.
>
>
>   Result 1:
>   Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk
>   mengingati,berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang Maha Esa.
>
>
>   Result 2:
>  D alam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk
>   mengingati,berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.
>
>
>   Result 3:
>   Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan
>   kesejahteraan untuk kamu dan diAMIN oleh paraM alaikat,
INSHA'A'LLAH
>
>
>
>  Oleh itu....................duduklah sambil merenungi betapa
kekuasaan
>  Allah dalam kehidupan kita seharian kerana melakukan segala yang
>  diredhoiNya  Bersamalah kita berdoa agar sentiasa di beri nikmat
>  kesejahteraan dan kelapangan akal dan fikiran dalam kita menjalani
>  kehidupan seharian dalam apa jua yang kita kerjakan.

No comments: