Tuesday, December 13, 2016

KALAM HIKMAH

Di dalam buku Tariq Dakwah (Jalan-jalan Dakwah) berkata As-Syahid Imam Hassan Al Banna kepada ahli-ahli Ikhwan Muslimin:-

  
Jadilah kamu dengan manusia itu seperti sepohon pokok buah-buahan, mereka melemparkan batu dan dia (pokok) melemparkan mereka dengan buahnya

Sunday, June 2, 2013

YA ALLAH,
Pimpinlah Aku Menuju Cahaya Redhamu


RASULULLAH SAW & PARA SAHABAT
Selawat Ku Kirimkan,Al-Quran & Sunnah Jadi Pegangan


SITI KHADIJAH, RABI’ATUL ’ADAWIYAH
Semoga Pengorbananmu & Taqarrabku Setulus Kalian


PARA SYUHADA
Tunggulah Aku Bersama Kalian


AYAH,
Terima Kasih, Membesarkan Aku Dengan Titik Peluhmu
Semoga Bersemadi Dengan Senyuman

IBU
Terima Kasih Melahirkanku, Mendidik Mengenal Rabbku
Semoga Tabah Menjalani Kehidupan


ABANG, KAKAK, ADIk
Jadilah Pejuang Islam


SAHABATKU

Terima Kasih Menyedarkanku, Moga kita Dapat Menunaikan Janji Yang Telah kita Patrikan

Tuesday, February 26, 2013


HAKIKAT KEHIDUPAN….

Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah,
Sebelum menemui insan yang betul,
Supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul,
Kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur
dengan nikmat pemberian & hikmah di sebalik pemberian tersebut.
Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup,
Yang lain akan terbuka
Tapi, lazimnya kita akan memandang,
Pintu yang telah tertutup itu terlalu lama,
Hinggakan kita tidak nampak,
Pintu yang telahpun dibukakan untuk kita.

Kawan yang paling baik ialah,
Seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian
Dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun
Dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan
Bahawa itulah perbualan yang paling Herat
Yang pernah dialami.

Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai,
Sehinggalah kita kehilangannyam,
Dan juga benar bahawa kita tidak tahu,
Apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang.

Memberi seseorang seluruh cinta anda,
Bukanlah satu kepastian yang mereka,
Akan menyintai anda kembali!
Jangan harapkan cinta sebagai balasan,
Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka,
Tapi, sekiranya ia tidak,
Pastikanlah ia terus mekar di dalam hati anda.

Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang,
Satu jam untuk menyukai seseorang,
Satu hari untuk menyintai seseorang,
Tetapi,
Ia
mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.

Jangan pandang kepada kecantikan,
Kerana boleh jadi ianya palsu,
Jangan kejar kemewahan,
Kerana ianya akan susut,
Carilah seseorang yang membuatkan anda tersenyum,
Kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman,
Untuk mencerahkan hari yang suram.

Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan apabila anda,
Teramatkan rindukan seseorang sehingga anda ingin,
Menggapainya dari mimpi anda dan memeluknya dengan sebenar.

Mimpilah apa yang ingin anda mimpikan,
Pergilah ke mana-mana yang ingin anda tujui,
Dan jadilah apa yang anda inginkan,
Kerana anda hanya memiliki satu kehidupan,
Dan satu peluang,
Untuk melakukan semua perkara yang ingin anda lakukan.

Semoga anda memiliki kebahagiaan yang cukup,
Untuk membuatkan diri anda menarik,
Percubaan yang cukup untuk membuatkan anda kuat,
Kesedihan yang cukup untuk memastikan anda adalah seorang insan
Dan harapan yang cukup untuk membuatkan anda bahagia.

Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang,
Jika anda rasa ianya menyakitkan anda,
Fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga.

Kebahagiaan seseorang manusia,
Tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik,
Mereka hanya membuat yang terbaik,
Dalam hampir apa saja yang datang,
Di dalam perjalanan hidup mereka.

Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis,
Mereka yang terluka,
Mereka yang telah mencari,
Dan mereka yang telah mencuba,
Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia,
Yang telah menyentuh hidup mereka.

Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan,
Kehidupan yang lalu yang telah dilupakan,
Anda tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna,
Sehingga anda melupakan kegagalan,
Dan kekecewaan masa silam.

Semasa anda dilahirkan, anda menangis,
Dan orang di sekeliling anda tersenyum,
Teruskanlah hidup anda supaya apabila,
Anda mati nanti,
Andalah yang akan tersenyum
Dan orang sekeliling anda pula yang akan menangis.

Jadikanlah keredhaan Allah itu sebagai matlamat,
Jalannya penuh ranjau, namun tetapkanlah hati,
Sedikit kesabaran, secawan kepahitan, setinggi harapan,
Dan doa yang tak putus,
InsyAllah akan datangnya kemanisan..
Jangan hanya tahu berkata-kata,
Tapi rasailah kesakitanyya,
Baru kita kan jadi orang yang bersyukur...

Bersama kesusahan itu datangnya kesenangan..
Dan bersama kesenangan itu datangnya kesusahan...
Semoga redha Allah bersama kita......"

Friday, May 18, 2012

Muhasabah Diri


Sahabat-sahabatku yang dikasihi………
            Sesiapa yang menghisab dirinya sebelum dihisab maka akan diringankan hisabannya di akhirat kelak serta didatangkan jawabnya ketika disoal dan keelokan tempat kembali. Sebaliknya sesiapa yang tidak menghisab dirinya maka berkekalanlah kedukaannya dan panjanglah penghisabannya di Hari Pembalasan.
            Justeru, hendaklah kita bermuhasabah dan menyoal diri sendiri, adakah kita akan terlepas daripada dihisab? Oleh itu segeralah bermuhasabah sebelum terlambat.
            Sebagai panduan Imam Al Ghazali telah menetapkan beberapa marhalah atau peringkat untuk bermuhasabah seperti mana berikut:

Marhalah Pertama: Al Musyarothoh

Pada peringkat ini kita mengenali bahawa diri itu adalah diri kita sendiri dan hati itu adalah hati kita. Ditangan kitalah terserah segala amalan baik dan buruk. Ketahuilah bahawa membaiki diri adalah dengan amalan yang soleh manakala kerosakan diri adalah berpunca daripada maksiat dan kejahatan.

Marhalah Kedua: Al Murokobah
            Intai-intailah diri sewaktu mengharungi amalan dan perhatikanlah dengan mata hati. Sekiranya kita mendapati bahawa diri kita telah melanggari hak-hak Allah Taala lantas melakukan maksiat terhadapnya maka segeralah bertaubat dan baikilah diri dengan mentaati segala suruhan dan larangannya.

Marhalah Ketiga: Al Muhasabah
            Apabila seseorang hamba itu menghisab dirinya pada akhir waktu, adakala rutin seharian yang dilalui dipenuhi dengan ketaatan. Justeru, sewajarnya hamba itu memuji Allah, berdoa dengan penuh kesabaran dan thabat diatas perkara tersebut. Sekiranya, kehidupan seharian hamba itu dipenuhi dengan maksiat dan dosa maka hendaklah dia berhenti, mencela dan menegah dirinya daripada mengulangi apa yang telah dilakukan sebelum itu.

Marhalah Keempat: Al Muakobah

            Amaran dan tegahan untuk tidak melakukan dosa dan maksiat tidak memadai sekiranya tidak diiringi dengan iqab (denda) yang zahir agar iqab itu menjadi penolak dan penghalang kepada dosa atau maksiat yang telah dilakukan.
            Diriwayatkan bahawa Saidina Umar Al Khattab telah mendera dirinya sendiri kerana meninggalkan solat Asar berjamaah dengan menyedekahkan tanahnya yang bernilai 200 ribu dirham. Manakala sesetengah ulama’ pula mewajibkan diri dengan berpuasa selama setahun, berjalan kaki untuk menunaikan haji dan sebagainya bertujuan untuk menta’dib dan mentarbiah diri agar tidak mengulangi tegahan Allah Taala.

Marhalah Kelima: Al Mujahadah

            Sentiasalah berwaspada, bermuhasabah, melaksanakan iqab dan bermujahadah dari masa ke semasa dan beramallah dengan amalan-amalan yang dikehendaki oleh Allah Subhanahu Wataala dengan bersungguh-sungguh supaya tidak futur di pertengahan jalan.

            Seruanku buat sahabat-sahabat yang dikasihi, segeralah bermuhasabah serta  ingatlah hala tuju dan persediaan kita untuk berhadapan dengan Hakim yang Maha Agung di Padang Mahsyar nanti. Adakah hari yang kita lalui kini lebih baik daripada semalam? Semoga kita semua diredhai Allah dan ditempatkan bersama hambanya yang solihin. Amin. 

Cabaran Manusia


Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi
hutan.
>
>
>    Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar
satu
>    bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau
yg
>    kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah
ni
>pun
>    lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni.
>    Sebab dia dah lapar sangat ni.
>
>
>    Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni
punyalah
>    takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
>    diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah
>    diperlihatkan sebuah perigi did epan mata ya. Jadi untuk
menyelamatkan
>    diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi.
>
>
>    Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut
pada
>    tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di
tengah-tengah
>    perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba
>    Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil
>berdoa
>    kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak
>    selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.
>
>
>    Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada
apa
>kat
>    bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh
>ditimpa
>    tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah
ada
>    buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari
jalan
>    keluar, tetiba keluar seekor  tikus putih dari lubang celah-celah
>    perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut.
Sampai
kat
>    atas tikus tu gigit tali tu pulak.  Cis, kurang ajar punya tikus.
>    Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg
berwarna
>    hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit!c it!cit! sampai kat
atas.Tikus
>    hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku
nak
>buat
>    ni.... habislah jadi mangsa buaya.
>
>
>    Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu
tali
>    putus danj atuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang
>hamba
>    Allah tu berfikir cam ner naks elamatkan dirinya,
tetiba....terdengar
>    satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu...  bunyi lebah bawa madu. Si hamba
Allah
>    ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu.
>
>
>    Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si
hamba
>    Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah
tu
>kata,
>    "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya.
>    Subhanallah sungguh sedap ni." Kerana setitik madu si hamba Allah
tu
>    lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya
yg
>    menantinya di bawah.
>
>
>    Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua.
Harimau
yg
>    mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita,
so
>    beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan
Nakir
yg
>    menanti kita di alam kuburn anti. Tali yg tempat si hamba bergayut
tadi
>    adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur
kita
>    dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
>
>
>    Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam
yang
>    sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu...,madu
>    yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat
dunia.
>    Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa
pada
>    harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa
pada
>    Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah.
>
>
>    Astaghfirullah...
>
>
>    Subject: Fw: I minit...
>
>
>    1 minit untuk mengingati Allah
>
>
>    Step 1:
>    Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
>
>
>   *SUBHANA'LLAH
>  * ALHAMDULI'LLAH
>   *LA I LAHA ILLA'LLAH
>   *ALLAHU AKBAR
>   *ASTAGHFIRU'LLAH
>   *LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH
>   *ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD
>   *WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN
>
>
>   Step 2:
>   Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,perkataan demi
>   perkataan
>
>
>   Step3 :
>   Forward email ini kepada sekurang-kurangnya 7 orangs ahabat anda.
>
>
>   Result 1:
>   Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk
>   mengingati,berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang Maha Esa.
>
>
>   Result 2:
>  D alam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk
>   mengingati,berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.
>
>
>   Result 3:
>   Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan
>   kesejahteraan untuk kamu dan diAMIN oleh paraM alaikat,
INSHA'A'LLAH
>
>
>
>  Oleh itu....................duduklah sambil merenungi betapa
kekuasaan
>  Allah dalam kehidupan kita seharian kerana melakukan segala yang
>  diredhoiNya  Bersamalah kita berdoa agar sentiasa di beri nikmat
>  kesejahteraan dan kelapangan akal dan fikiran dalam kita menjalani
>  kehidupan seharian dalam apa jua yang kita kerjakan.

Tuesday, May 15, 2012

Perutusan Hari Guru

Assalamualaikum,

Sempena sambutan hari guru 2012,saya ingin mengambil kesempatan untuk merakamkan ucapan dan penghargaan kepada semua guru di atas segala pengorbanan dalam mendidik anak bangsa menjadi insan berguna. Guru merupakan golongan yang paling penting dalam pembangunan sesebuah negara. Bahkan Islam mengiktiraf peranan guru sebagai murabbi.

Quran menegaskan betapa tingkatan taraf kemanusiaan diangkat oleh Allah melalui dua unsur iaitu keimanan dan keilmuan. FirmanNya " sesungguhnya Allah mengangkat darjat orang yang beriman di kalangan kamu dan mereka yang diberi ilmu dengan beberapa darjat".

Keimanan dan keilmuan adalah dua eleman utama manusia diangkat darjat oleh Allah. Benarlah kata kata Saidina Ali bilamana ditanya manakah yang kamu inginkan antara harta dan ilmu. Lalu jawab Saidina. Ali Aku akan mengambil ilmu, bilamana ditanya kenapa ia memilih ilmu lalu jawab Saidina Ali " sesungguhnya orang yang ada ilmu boleh mencari harta , tetapi mereka yang ada harta belum tentu mampu mencari ilmu. Ilmu telah disediakan tempat menyimpannya oleh Allah, sedangkan harta perlu mencari bekas untuk menyimpannya, biasanya orang yang mempunyai ilmu akan tawadduk, manakala manusia memiliki harta akan takabur.

Seorang guru inginkan muridnya berjaya lebih tinggi darinya, dan ia gembira bilamana muridnya berjaya, dan berdukacita bilamana muridnya gagal. Ia sanggup menghabiskan masa berjam jam mendidik muridnya, lebih dari masa ia mendidik anaknya.

Rasulullah s.a.w menjelaskan bilamana mati anak Adam, maka putuslah amalannya melainkan tiga, iaitu ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan doa dari anak yang soleh". Persoalan ilmu yang bermanfaat menunjukkan kepada kita bagaimana tingginya kedudukan guru yang mengajar ilmu pengetahuan di dunia dan akhirat. Lantaran itu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan dan tahniah kepada semua guru dengan doa agar mereka sentiasa tabah, sabar dan berusaha membina generasi rabbani yang sentiasa dekat dengan Allah swt.

“SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU 2012”

Sekian Wassalam

Mutiara kata...

Jika kau memerlukan NIKMAT DUNIA,,
Cukuplah ISLAM sebagai NIKMATmu..

Jika kau memerlukan KEASYIKAN DUNIA,,
Cukuplah TAAT pada ALLAH sebagai KEASYIKANmu..

Dan jika kau memerlukan PENGAJARAN,,
Cukuplah MAUT itu sebagai PENGAJARAN bagimu..

(Saidina Ali Bin Abi Thalib)